måndag, juli 13

Gäddraget

- Äntligen måndag! I helgen har den årliga fisketävlingen Gäddraget i grannbyn Handsjöbyn avverkats. Ni som vet hur den vanligtvis brukar gestalta sig kan i princip klicka ”copy” och ”paste” från föregående års tävlingar till helgens. Starten gick i fredags kl. 18 och avblåstes igår söndag vid samma klockslag. Tyvärr regnade det ganska mycket och fisket var inte på topp. 1 stor + 9 ganska små men mycket slemmiga gäddor blev resultatet för vårt lag, bestående av mig, Larsa och L:s bästa vän Anders. Det gav oss en mittenplacering. A tog dock den största gäddan (10,6 kilo) och fick hederspriset Fiskmåsen - med pokal och allt!



På fredagsnatten kom vi inte i säng (eller i husvagnsbrits rättare sagt) förrän halv sex på morgonen och vid halv tio åkte vi ut på sjön igen. Visst blir man trött men det har sin charm att vara ute tills man märker att det börjar ljusna igen. När jag såg solen sakta stiga upp bakom bergen på en svagt rosa himmel och sjön låg spegelblank njöt jag faktiskt en smula…

Konstigt nog tar det på krafterna att sitta i båten en hel helg. Jag känner mig mörbultat och trött. Man tycker att man mest sitter stilla och håller i ett spö, hur jobbigt kan det vara? Men det skumpar ganska mycket (vid vissa tillfällen kändes det som njurarna skulle skaka loss) man vrider och vänder sig hela tiden, spjärnar emot, kastar och drar. Därför blir det nu en måndag i stillhet, en skön härlig start på den nya veckan. Jag ska nog ligga på soffan och läsa lite, lyssna på ”Sommar i P1” och sticka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar