onsdag, augusti 19

Jägare/samlare

I morse när jag vaknade strilade ett svagt solljus in genom fönstret och jag hörde ljudet av skogsmaskiner...! Jag är kvar i föräldrahemmet sedan helgen och grannarna avverkar i sina beteshagar.

Helgen som var levdes i jägarens/samlarens tecken. Glömde tyvärr usb-kabeln till kameran i Gävle så denna gång får ni hålla till godo utan några bilder! (kanske kommer några i efterhand)

Jag samlade - plockade svarta vinbär och gjorde sylt, både "svartvinbärssylt enligt Hiram" och rårörd. Blåbär plockades och frystes in som dom var för framtida användning i gröt, fil, smoothies, paj osv.

Larsa jagade - fiskade upp en öring ur Rossens djup på lördagsförmiddagen och fortsatte med lite duvjakt senare på dagen. Två duvor var för Larsa och fader var ett något magert resultat, men efter ett besök av morbror (erfaren fågeljägare med tips och trix i bakfickan) på söndagen blev det sammanlagt upp emot trettio duvor att ta hand om. Det ska bli spännande med duv-middag under hösten!

...vaddå traditionell arbetsdelning? vaddå följa heteronormativa mönster?...

Jag har läst en del och skrivit lite på uppsatsen, sakta går det framåt. Jag har också kollat upp lediga jobb av alla de slag i regionen men det ser ut att vara riktig torka. Tyvärr. Men man ska inte klaga, vi klarar oss. Det finns de som har det mycket mycket värre.

Till helgen ska jag hälsa på familjen Fagerlund, det ska bli härligt! Ett tillskott väntas där till våren och jag är så glad. Jag är ju synnerligen förtjust i smått och det ska bli spännande att se hur storasyster Tuva reagerar och agerar.

Idag ska jag plocka svarta vinbär och koka saft på. Det är så härligt att under kalla höst- och vinterdagar kunna ta en kopp varm svartvinbärssaft, särskilt när man känner sig lite "krasslig". Förväntar mig en släng av influensa (brukar alltid lyckas få dem) så det är väl lika bra att bunkra upp!

Nu är det tid för kaffe! (...fast när är det inte tid för kaffe???)

3 kommentarer:

  1. jag fick en burk hiramsylt av mormor i går, älskar hiram, någon gång ska jag ge mig på "zigenargrytan" fast med veg.substitut istället för trettio sorters kött.

    SvaraRadera
  2. Alltså gryta med tofu-, quorn- och sojaprodukter i allsköns färg och form??? Låter spännande, bjud mig på middag!

    SvaraRadera